Erwin Smith

نگاهی به زیر شاخه های ژانر وحشت در دنیای گیم

پست های پیشنهاد شده

نگاهی به تفاوت زیرشاخه های ژانر وحشت در دنیای گیمینگ

 

 

ژانر وحشت؛ همیشه یکی از عامه پسند ترین ژانرها در مدیاهای مختلف که با رمان ها اوج گرفت و در قرن بیستم با سینما به نهایت قدرت خود رسید. اما در این میان با رشد کردن صنعت بازی های رایانه ای به تدریج آثار دارای مضامین وحشت جای خودرا میان دیگر بازی ها بازکردند. اما به طور کلی میتوان رزیدنت اویل که در سال 1996 و با الهام از برخی فیلم های ترسناک ژاپنی و حتی بازی "تنها در تاریکی" منتشر شد را انقلابی در بازی های ویدئویی قلمداد کرد که جدای از به وجود آوردن سبک وحشت و بقا که در ادامه به آن خواهیم پرداخت زمینه سازی حضور دیگر کمپانی ها در بازار را فراهم کرد. اما بازی های ویدئویی در ژانر ترسناک به چندین بخش مختلف تقسیم میشوند که امروز نگاهی کوتاه به آنها خواهیم داشت. البته لازم به ذکر است که زیرشاخه های ژانر وحشت همانند علمی تخیلی و روانشناختی تغییری در سبک های گیمینگ وحشت ایجاد نمیکنند و صرفا باعث تغییر محتوای داستانی میشود.

 

1-ترس و بقا

 

سبکی که احتمالا برای خیلی از شما با عناوینی همچون رزیدنت اویل،سایلنت هیل، سری فیتال فریم و دها فرانچایز دیگر قابل تشخیص است درواقع میتواند هنرمندانه ترین نوع ژانر وحشت در آثار گیمینگ خطاب شود. شاید اصلی ترین دلیل این ادعا را بتوان فاکتورهای اصلی تشکیل دهنده یک بازی ترس و بقا قلمداد کرد که آن را نسبت به دیگر ساب ژانرهای وحشت خاص میکند. مشخصه های اصلی وحشت و بقا عبارتند از: پروتاگونیستی که نسبت به محیط و ماجراهای بازی دست برتر را نداشته باشد و همواره بجای فرورفتن در خطر سعی در فرار از آن داشته باشد. سیستم مدیریت آیتم که شامل دو بخش طریقه استفاده از مهمات "محدود" دربرابر خطر و نحوه استفاده صحیح از فضای ذخیره آیتم که نقشی مستقیم در پیشروی ایفا میکند. اتمسفر تاثیرگزار و موسیقی نیز از عوامل اصلی تشکیل دهنده محیط یک عنوان وحشت بقا هستند که به شکلی گسترده در ایجاد اضطراب و استرس کمکی شایان میکند. البته از پازل ها هم میتوان به عنوان امضای تکمیل کننده این سبک نام برد هرچند که استفاده از آنها به تنهایی تفاوتی در ترس و بقا بودن یک اثر ندارد. یکی از اصلی ترین نکات این سبک که افراد زیادی در مواجه شدن با آن ممکن است نظراتی منفی نشان دهند این است که در سبک وحشت و بقا صرفا ترساندن مخاطب با استفاده از جامپ اسکرهای چیپ و یا "وقایع فرار" مورد استفاده قرار نمیگیرد بلکه استرس و اضطراب از طریق راههای دیگری به مخاطب انتقال پیدا میکند. ترس از کمبود مهمات،ترس از درگیری مستقیم با دشمنان و تلاش برای دوری کردن از آن. و حتی درمواردی ترس از اتفاقاتی که حتی رخ نخواهد داد را میتوان نمونه از این موضوع دانست. برای مثال در عنوان re2 remake با اینکه زاویه دوربین از حالت ثابت به روی شانه تغییر یافته اما همواره به دلیل استفاده از مکانیسم های وحشت و بقا شاید بتوان از این بازی به عنوان یکی از شاهکار ترین آثار وحشت بقای این دهه یاد کرد. یکی دیگر از مؤلفه های سبک وحشت بقا ایجاد حس تصمیم گیری استراتژی درطول بازی است. برای مثال در یک بازی مانند re remake 2002 بازیکن این قابلیت را دارد که با جمعاوری نفت و آتش زدن زامبی های کشته شده از تبدیل شدنشان به "کریمسون هد" جلوگیری کند. از سوی دیگر میتواند بجای اینکار خطر تبدیل شدنشان را به جان بخرد و به مهارت "داج کردن" روی آورد. در هر دو صورت فرد قادر به ادامه بازی خواهد بود اما در روش اول هرچند زمانی نسبتا زیاد را صرف سوزاندن زامبی ها میکند ولی در نهایت پاداشش را خواهد گرفت. 

 

7pxy_awiirk.jpg

رزیدنت اویل 2 ریمیک جدید ترین نمونه یک ترس و بقای موفق است.

 

2-اکشن وحشت

 

اگر resident evil 1996  را اولین انقلاب در سبک بازی های وحشت دانست پس نسخه چهارم این سری هم میتواند به عنوان دومین انقلاب سبک وحشت معرفی شود. شاهکاری که هرچند به شکلی قابل توجه از مکانیسم های وحشت و بقا فاصله گرفت اما به شکلی فوق العاده توانست دو عنصر "وحشت" و "اکشن" را درکنارهم قرار دهد و به همین ترتیب مقدمه ای بر یک مسیر طولانی شود. همانطور که از نام سبک آشناست یکی از اصلی ترین مؤلفه های سبک اکشن وحشت تمرکز بالای بازی بر روی اکشن است. البته اکثر آثار وحشت بقا همانند سری کلاسیک رزیدنت اویل نیز دارای اکشن قابل توجه ای هستند اما از طرفی دیگر مکانیسم و گیم پلی حول محور دوری از درگیری تا حد ممکن ساخته شده که هرگونه امکان مبارزه بدون درنظر گرفتم مهمات را از بازیکن میگیرد. برعکس این موضوع در آثار اکشن وحشت گیمر به مبارزه علیه دشمنان تشویق میشود و معمولا با ازبین بردن هریک از آنها یک آیتم به دست خواهید آورد. اما چیزی که از تبدیل شدن یک عنوان اکشن ترسناک همانند رزیدنت اویل 4 و دوگانه شیطان درون به آثاری صرفا اکشن جلوگیری میکند اتمسفر قوی و موسیقی دلهره آورد است. به طوری که بجز بخش "جزیره" در re4 دو لوکیشن اصلی بازی یعنی قلعه خاندان سالازار و روستا دارای دو مورد از فوق العاده ترین اتمسفرهای سری هستند که در نوع خود بینظیر است.

 

62fx_screenshot_1920_1068_w2l78qy.jpg

چهارمین نسخه سری درکنار تلفیق دو سبک اکشن و ترسناک دارای اتمسفری کم نظیر بود.


3- هاید اند سیک

 

هرچند که نمیتوان اسمی کاملا رسمی و تأیید شده برای این سبک پیدا کرد اما از اواخر 2010 با احاطه کردن دنیای وحشت چنان به محبوبیت رسید که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. اگر بتوانیم دوران بازی های "ترسناک" را به سه بخش تقسیم کنیم که اولین بخش آن با رزیدنت اویل 1996 آغاز و با رزیدنت اویل چهارم وارد بخش دوم آن شنیدم که حال و هوایی اکشن تر از گذشته به خود گرفت و با عناوینی همچون دد اسپیس به اوج خود رسید. آغاز کننده بخش سوم یا هاید اند سیک را شاید امنیژیا دانست اما این دوگانه نسبتا «متوسط» اوت لست بود که توجه اکثریت را به سمتش جلب کرد. درواقع برخلاف دو سبک موفق ترس و بقا و اکشن وحشت که هردو به شکلی در اوج گیری ژانر وحشت در دنیای گیمینگ کمک کردند هاید اند سیک تقریبا آغاز نابودی این ژانر به شمار میرود. روی آوردن استریمرها و عامه مردم صرفا برای لحظاتی فان و جیغ های مصنوعی این قابلیت را به هر شخصی میدهد که با بودجه ای بسیار محدود یک بازی کوتاه و صرفا برپایه جامپ اسکرهای چیپ ساخت. هرچند این ایده بر روی کاغذ ربطی به سقوط آثار وحشت ندارد اما با کمی دقت میتوان گفت که با اوج گرفتن این آثار دیگر کمپانی های بزرگ همانند ea صرفا ساخت بازی های وحشت بقا و اکشن وحشتی همانند dead space را بی حاصل توصیف کردند مخصوصا حال که میزان فروششان دربرابر دیگر ژانر ها بسیار پایین است. از سوی دیگر باعث شد برخی کمپانی ها به کلی فرانچایز های خودرا رها کرده و یا همانند کپکام به اکشن بیشتر روی آورند. هرچند به تازگی و با دیدن نمرات و میزان فروش پایین عناوینی همانند اوت لست 2 و بلایر ویچ میتوان به این نتیجه رسید که سبک هاید اند سبک تقریبا درحال ترک کردن بازار اصلی وحشت است و از سویی دیگر فرانچایزهایی همانند رزیدنت اویل با برگشتن به مکانیسم های وحشت و بقا در اوج خود هستند.

 

2pp5hYl

اصولا در عناوین "هاید اند سیک" مکانیسم های بازی بسیار محدود و در اکثر مواقع به فرار یا مخفی شدن خلاصه میشود.

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.